بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر

مقالات و آموزش‌های بهینه‌سازی وبلاگ / وب‌سایت برای موتورهای جستجوگر

بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر

مقالات و آموزش‌های بهینه‌سازی وبلاگ / وب‌سایت برای موتورهای جستجوگر

تعاریف اولیه

موتور جستجو چیست ؟


موتور های جستجو یا Search Engine  ها سایتهایی هستند که وظیفه آنها جمع آوری اطلاعات از سطح اینترنت و راهنمایی کاربران به سوی سایتهای مورد نظر است. بدین منظور آنها از یک نرم افزار مخصوص بنام روبوت یا عنکبوت استفاده می کنند. یه این نرم افزار خزنده (Crawler)  یا عنکبوت نیز گفته می شود. و وظیفه آن پیمایش اینترنت و ارسال اطلاعات صفحات برای نرم افزار دیگری است که وظیفه اش طبقه بندی و مرتب سازی اطلاعات است. هنگامی که شما به این موتور جستجو مراجعه می کنید، برای مثال MSN  ، جایی برای وارد کردن عبارت مورد نظر در اختیار شما قرار می گیرد.
هنگامی که شما عبارت مورد نظر خود را در اختیار سایت جستجو گر قرار دادید در زمانی بسیار کوتاه و در حد چند صدم ثانیه نتایج جستجو ظاهر میشوند.
این نتایج در حقیقت لیستی از صفحات اینترنت است که حاوی عبارت مورد نظر شما بوده اند. و به ترتیب اهمیت (اهمیت از نظر موتور جستجو) لیست شده اند. در باره این اهمیت و نقش آن در آینده صحبت خواهیم کرد زیرا هدف ما نیز بالا بردن سایت در همین رتبه بندی میباشد.

دایرکتوری یا فهرست وب چیست ؟

فهرست (سیاهه) اینترنتی که به آن اصطلاحا دایرکتوری می گویند نیز یکی دیگر از ابزار های رساندن کاربران به سایتهای مطلوب هستند. تفاوت آنها با موتورهای جستجو در این است که این فهرستها بوسیله افراد تهیه میشوند نه توسط رایانه و به صورت خودکار.
لذا نتایج آنها مربوط تر و مناسب تر است. برخلاف جستجو گر ها که اغلب حاوی نتایج پرت و خارج از موضوع نیز هستند. نقطه ضعف آنها هم این است که کمتر از موتور جستجو بروز و سریع هستند.

یک مثال طنز گونه از جستجو : زمانی برای انجام یک پروژه دانشگاهی در جستجو گر گوگل به دنبال روش تولید صنعتی کیف سامسونت گشتم. در یک وب سایت نتیجه ای اینگونه برخورد کردم : « مردی با کیف سامسونت وارد هتل شد» !!
البته امروزه بیشتر موتورهای جستجو دارای اطلاعات طبقه بندی شده همانند دایرکتوریها می‌باشند و همچنین اکثر دایرکتوریها قابلیت جستجو مانند موتورهای جستجو را دارند.
پس می بینید که جستجو در اینترنت تجربه و دانش خاص خود را می خواهد که در نخستین فرصت به آن نیز اشاره خواهم کرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد